29.2.2008

Tutkiva oppiminen kestävän kehityksen oppimisessa

Tällä foorumilla tutkivan oppimisen ryhmä kehittelee oppimistapahtumaa, jonka tavoite on:

  1. kuvata tutkivaa oppimista ja sen käyttöä oppimisen pedagogisena mallina
  2. opettaa kestävää kehitystä tutkivan oppimisen keinoin
  3. käyttää omassa työskentelyssään ongelmaperustaista oppimista (PBL)
  4. valmistautua esittämään tuotoksensa lähipäivillä ja julkisessa Internetissä

Lisätietoja:

Oulun yliopisto, Tievie: Tutkiva oppiminen

Pirita Seitmaa-Hakkarainen, Kai Hakkarainen: Tutkiva oppiminen

OPH, KENGURU: Tutkiva oppiminen

17 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tässä vähän avausta tänne ja samalla kokeilu miten tämä toimii. Havainnoijan tehtävät on työn alla ja kohta ne tulevat tännekin
terv: Aki

Anonyymi kirjoitti...

Terve. Sihteerinä pistän muistion tutoriaalista sähköpostitse kaikille. Lisäksi perustin sovitun mukaisesti blogin, jossa voimme keskustella ja kommentoida keskenämme aihepiirin asioista. Seuratkaa sähköpostejanne.
-Esa

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

Esalle kiitokset muistioista.

Tein luonnoksen tutkivan oppimisen menetelmästä case:nä bioenergia. Asetuin vuorotellen oppilaan ja opettajan saappaisiin, tarkastelin menetelmää seuraavasti:
1) Ongelma
2) Ennakkokäsitykset
3) Mitä tein?
4) Mitä tuloksia sain?
5) Mitä opin?
6) Syklinen prosessi…
7) Lähdevinkkejä
Laitan luonnokseni teille sähköpostilla. Siinä on myös lyhyesti muistiinpanoni PBL-menetelmästä.
Kaikki kommentit ovat tervetulleita :)

-Mia

Anonyymi kirjoitti...

Havainnoitsijan raportti tutoriaali - istunnosta 5.3.2008

Ryhmän jäsenet: Mia, Paula, Juho, Päivi, Esa, Tapio, Aki, Veijo, Markus, Jarno, Markus

Aihe: Kestävän kehityksen opettaminen tutkivan oppimisen avulla

Markuksen esityksen mukaisesti istunto aloitettiin tutustumalla tutkivan oppimisen oppimisprosessiin.
Markus valittiin ensimmäisen istunnon puheenjohtajaksi, Esa sihteeriksi ja Aki havainnoitsijaksi.
Puheenjohtajan esityksestä aloitettiin ideariihi, jossa jäsenet kirjoittivat tarralapuille kestävään kehitykseen liittyviä avainsanoja. Vaimean alun jälkeen tahti kiihtyi ja lappuja saatiin n. 80 kpl, joten aivoriihi oli erittäin laaja.

Laput asetettiin pöydälle sekalaiseen järjestykseen, josta ne sihteerin johdolla lajiteltiin eri pääotsikoiden alle. Ryhmän osallistuminen lajitteluun oli erittäin aktiivista.

Lajitelluista lapuista valittiin ”ongelmat”, jolloin päädyttiin tutkimaan energiaratkaisuja jotka jaettiin vielä ala-aiheisiin: ympäristöystävälliset energiaratkaisut ja tulevaisuuden energiaratkaisut.

Tehtävät jaettiin ryhmän jäsenille etäjaksoa varten siten, että sihteeri ja havainnoitsija eivät osallistu tehtäviin.

Yhteishenki ryhmässä oli hyvä ja kaikki osallistuivat omalla panoksellaan tavoitteen saavuttamiseen. Erityisestä aktiivisuudesta voidaan mainita Mia ja Esa
terv: Aki

Anonyymi kirjoitti...

moi

Työkiireet haittasivat pahasti opiskelun aloitusta, nyt ollaan kuitenkin aktiivisesti mukana.

Kiitos Aki tarkkailijan raportista. Olen samaa mieltä palautteesta, mm. Mia ja Esa olivat aktiivisesti mukana. "Tutorina" kommentoisin sen, että tehtävänanto voisi olla rajautuneempi. Sen huomaa rönsyävästä aivoriihesta (lappuja tuli paljon ja ne kaikki olivat kuitenkin asiapitoisia). Tässä on järkevää hajoittaa eka tutoriaali useampaan osatutoriaaliin, jossa kaikissa pidetään suppeamman aihepiirin aivoriihet tai kirjoittaa uusiksi tarkemmin rajattu case. Tämä Markulle tiedoksi :-).

Se, mikä tutoriaalissa oli hyvää, kaikki olivat positiivisella mielella mukana eikä ns. muutosvastarintaa ilmennyt. Pitää muistaa, että meitä ihmisiä on moneen lähtöön, on hiljaisia ja äänekkäitä, nöyriä ja despootteja. Pahimmillaan ryhmädynamiikkaa on hankala toteuttaa, jos ryhmä on kovin heterogeeninen.

Nyt projektioppimiseen. Voitaisiin yhdessä miettiä paria alla olevaa ajatusta:

1.) Luentomateriaalin perusteella nyt tunnetaan tutkiva oppiminen teoriassa. Sykli kiertää niin, että luodaan ja laajennetaan omaa tietämystä sekä kyseenalaistetaan aiempi tietämys. Miten tämän voisi jalkauttaa luokkatilaan eli miten te toteuttaisitte sen?

Oma mielipide on, että se pitää tehdä ainakin osittain ryhmätapaamisina, jolloin toiset toiset opiskelijat toimivat tiedonmäärän kehittymisen sparraajina. Sylkiä voi jatkaa äärettömiin, mutta johonkin on vedettävä raja oppimisen syvyyden osalta.

2.) Miten tutkivaa oppimista voisi hyödyntää verkko-opetuksessa? Mitä mahdollisuuksia tekniikka antaa toteuttaa tätä?

T:Markus

Anonyymi kirjoitti...

Moikka,

Toivoisin, että työstäisimme eteenpäin tutkivan oppimisen menetelmän osavaiheita. Esimerkiksi yksi osavaihe, johon voisi syventyä, voisi olla ”OPPILAIDEN ENNAKKOKÄSITYSTEN KARTOITTAMINEN”. Ohessa on esimerkki:

Luonnontieteen opetus: TIETEEN KIELI JA ARKIKIELI

Voiko oppitunnilla käydä niin, että oppilaat eivät ymmärrä opettajan käyttämää kieltä tai että oppilaiden arkielämän käsitykset aiheesta vaikeuttavat uuden oppimista? Miten määrittelisit sanan/käsitteen energia? Kuinka tuttuja käsitteitä oppilaille ovat: liike-, potentiaali- ja lämpöenergia? Sanotaanko/ajatellaanko arkikielellä, että energia kuluu? Fysiikan teorian mukaan energia ei kulu. Energian säilymislaki on luonnontieteen peruslakeja. Energia vain muuttuu muodosta toiseen. Onko energia ainetta (esim. polttoainetta)? Ei ole, energia on abstrakti käsite, joka voidaan laskea joissain tapauksissa esim. kappaleen massasta ja nopeudesta. Polttoaineesta siis saadaan energiaa. Entäpä miten määrittelemme käsitteen ympäristöystävällinen energia? Voisimmeko yhdessä pohtia menetelmiä, joilla voisi selvittää oppilaiden ennakkokäsityksiä aiheesta? Minkälaisia käytännön kokemuksia teillä on oppilaiden ennakkokäsitysten kartoittamisesta?

T: Mia

Anonyymi kirjoitti...

Ohessa ykkösjakson tutoriaalin sähköpostilla 8.3. jaettu muistio tänne nähtäväksi. Pistän myös ne muistilaput jäsenneltynä seuraavaan kommenttiin.

Tutkivan oppimisen työryhmä
Muistio 5.3.2008, Tutoriaali 1

Työryhmän jäsenet (11)
Mia, Paula, Juha, Päivi (pj2), Esa (siht.), Tapio, Aki (hav.), Veijo, Markus O., Jarno, Markus H. (pj1, tutor)

1) Ryhmästä valittiin tutoriaaliin puheenjohtaja, sihteeri ja tarkkailija.
- Ensimmäisen aihepiirin tutoriaalin puheenjohtajana toimi Markus H.
- Toisen aihepiirin puheenjohtajana toimi Päivi
- Sihteerinä toimi Esa
- Havainnoijana toimi Aki
- Ryhmän tutorina toimi ryhmän jäsen Markus H.

2) Käsiteltävät aihepiirit (tehtävänanto)
- Kestävä kehitys
- Tutkiva oppiminen oppimismenetelmänä

3) Tutustuttiin Tutkivan oppimisen malliin lukemalla sen pedagogisen mallin kuvaus.

4) Aivoriihi aiheesta Kestävä kehitys. Puheenjohtajana Markus H.
- Aivoriihi tuotti 65 ajatusmuistilappua (seur. kommentissa kirjattuna ja jäsenneltynä)

5) Jäsentely
- Peruspilarit (7)
- Energiatekniikka (15)
- Ympäristöjärjestelmät (17)
- Jätteet (4)
- Kulutus (7)
- Globaali näkökulma (15)

6) Ongelmien määrittely
- Jäsennellyistä vastauksista saatiin 6 kysymystä ja lisäksi 1 täsementävä kysymys
o Mitkä ovat kestävän kehityksen peruspilarit?
o Mitä ovat ongelmajätteet?
o Miksi kaikki valtiot eivät noudata kansainvälisiä sopimuksia?
o Mitä tarkoittaa globaali näkökulma?
o Mitkä ovat ympäristöystävällisiä energianlähteitä?
o Miten teollisuus huomioi kestävän kehityksen?
o Mitkä ovat tulevaisuuden energialähteet?

7) Oppimistavoitteet
- Valittiin edellisistä kysymyksistä aiheeksi ”Energiaratkaisut”
o 1 – Mitkä ovat ympäristöystävällisiä energialähteitä?
o 2 – Mitkä ovat tulevaisuuden energialähteet?

8) Aihepiiri Oppimistavoitteet, ei käyty PBL-menetelmää. Puheenjohtajana Päivi.
- Päätettiin jakaa kohdan 7) kysymykset ryhmän jäsenille
o Kysymys 1: Mia, Paula, Juha, Päivi, Tapio
o Kysymys 2: Veijo, Markus O., Jarno, Markus H.
o Kullakin ryhmän jäsenellä 1 aihe ko. kysymyksestä
o Jäsenet Esa ja Aki vapautettuja, laativat omat tuotoksensa

9) Kunkin ryhmän jäsenen tehtävä
- Esa laatii muistion.
- Aki laatii havainnoitsijan raportin
- Muut laativat A5…A4 laajuinen esityksen
o Kuinka käytetään tutkivan oppimisen pedagogista mallia opettamisessa?
o Täsmennettynä aiheena ao. kysymysryhmän aihealueesta ryhmän kesken sovittu osio.
o Seuraavassa tutoriaalissa

10) Muistio ja muu aineisto sähköpostilla muille.

11) Keskustelu viisastenkivi blogissa (oma aihealueen ”Tutkiva oppiminen” otsikon ”alla”)
- huom, perustettu oma blogi. Vain loppupäätelmät tänne.

12) M.H:n ehdotuksesta sihteeri perustaa ryhmän oman blogin keskinäisiä keskusteluja varten.
- perustettu 8.3.2008

13) Ryhmän omassa blogissa
- käsitellään ja kommentoidaan kysymyksiä ja asioita, niin keskustelut ei näy muille.
- Tuotokset vasta viisastenkivi blogiin.

14) Viisastenkivi blogi
- osoite: http://viisastenkivi.blogspot.com

- Esa

Anonyymi kirjoitti...

Tutoriaalin 1 Aivoriihimuistilaput (65) jäsenneltynä - liite

Peruspilarit (7)
Kestävän kehityksen mallit
Three circles
Russian doll
Ympäristönsuojelullinen ulottuvuus
Sosiaalinen ulottuvuus
Taloudellinen ulottuvuus
Lapset

Energiatekniikka (15)
Fossiiliset polttoaineet
Aurinko
Maalämpö
Biopolttoaineet
Polttokenno
Vety
Hybriditekniikat
Uusiutuvat luonnonvarat
Hiilidioksidipäästöt
Ydinvoima
Energian säästäminen
Vaihtoehtoiset energiamuodot
Led valot
Katuvalot
Raaka-aineiden kierrätys

Ympäristöjärjestelmät (17)
YVA – Ympäristön vaikutuksen arviointi
Ympäristöhallinto
Elinkaarianalyysi
Ympäristöjärjestelmät ISO 14001
EMAS
Ympäristömerkit
Rehevöityminen
Yhdyskuntasuunnittelu
Kestävä kehitys
Eliölajit
Työturvallisuus
Ympäristöviestintä
Kasvien yhteyttäminen
Vähemmästä enemmän
Kehdosta kehtoon
Kehdosta hautaan
Valkoinen kirja

Jätteet (4)
Liuotin päästöjen vähentäminen
Ongelmajätteet
Ydinjätteet
Jätteeet ja Päästöt´

Kulutus (7)
Tehotuotanto
Manipuloivat mainokset
Lähiruoka
Maan ystävät
Massatuotanto
Citymaasturit
Joulupukki

Globaali näkökulma (15)
Maailman kauppa
Kansainväliset sopimukset
Luomu
Kauppamerenkulku
Maailmankauppa
Kauppa
Päästökauppa
Matkustaminen
Logistiikka
Konttiliikenne
Sodankäynti
Kehitysmaat
Köyhien opettaminen
EU
Tilaus – Toimitusketju

- Esa

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

Ajattelin siis tehdä tutkivasta oppimisesta jonkinlaisen multimediaversion. Tein testiminielokuvan, laitoin testiversion teille meilillä. Kurkatkaa :)

Tässäpä on vielä työohjeet, jos haluatte kokeilla itsekin minielokuvan tekemistä Movie Makerilla. Se on varsin helppoa ja hauskaa.

1) Avaa Start / Programs / Accessories / Windows Movie Maker. Movie Maker on useimmiten asennettu oheiselle polulle. Se taitaa olla poimittavissa ilmaiseksi netistä, jos sitä ei löydy omalta koneelta.

2) Valitse ja talleta materiaali (kuvia, videonpätkiä, musiikkia, …) kansioon (esim. C:\oma_nimi\Movie Maker\ tutkiva oppiminen).

3) Perusta projekti, File / Save project as, anna projektille nimi, talleta kaikki aineisto luomaasi yhteen, samaan kansioon (esim. C:\oma_nimi\Movie Maker\ tutkiva oppiminen).

4) Siirrä materiaali projektiin (Import videos, Import pictures, Import audio or musics).

5) Editoi materiaali mieleiseksi eli tee siitä ohjelma.

6) Julkaise ohjelma.
File / Save movie file / esim. E-mail lähetys wizardin avulla. Jos lähetyspulmia, kurkkaa Tools/ Internet options / Programs => mikä on asetettu oletussähköpostiksi.

7) Itse Movie Maker:ssa on erittäin hyvä help.

Terkuin Mia

Anonyymi kirjoitti...

Hei tutkivan oppimisen kehittäjät!

Laittaisitteko tänne blogiin kuvauksen (lyhyen käsikirjoituksen) siitä, miten aiotte oman "näytelmänne" hoitaa. Tavoitehan on opettaa tutkivan oppimisen käyttöä pedagogisena mallina. Sovelluksena käytetään jotakin valitsemaanne kestävän kehityksen teemaa. Wikipediaan tulevaa tekstiä täydentävä ja selittävä kuvaelma siis auttaa jokaista ymmärtämään tutkivan oppimisen perusidean.

Markku

Anonyymi kirjoitti...

Tervehdys,

En huomannut laittaa muistiota tänne aiemmin, mutta alla on ote edellisen tutoriaalin muistiosta. Siinä näkyy kuinka ryhmällä olisi tarkoitus toteuttaa näytelmä sekä opettaa tutkiva oppiminen..

4) Näytelmä

Näytelmän aiheena on tutkivan oppimisen (ongelmana bioenergia) opettaminen muille. Näytelmää harjoitellaan viimeisellä lähiopetusjaksolla.

- Päätettiin, että näytelmä suunnitellaan lähes valmiiksi, jotta aika riittää (n. 20 min.), kun esitämme työmme loppuryhmälle.

- Näytelmä olisi tarkoitus toteuttaa Mian luoman mallin pohjalta.

- Ensimmäisenä kartoitetaan ennakkokäsitykset MindMappiin.

- Tehdään aivoriihi (johon laput ovat jo valmiina), tämän jälkeen tiedon haku.

- Näytelmään kertoja, joka kertoo tarinan etenemisestä.

- Paula tuo konkreettisia esimerkkejä bioenergia materiaaleista.

- Tietoiskuja bioenergiasta löytyy netistä, joita joitain voisi käyttää esimerkkeinä.

Syklisyys tuodaan esille "toisella" tapaamisella, jossa tarkastellaan löydettyjä tietoja. Jos tietoa ei löydy riittävästi, tehdään vielä useampi tiedonhaku kierros.



Näytelmä etenee seuraavan ohjelman mukaisesti (aiheesta pp –esitys)

I Ongelma, Mitä on bioenergia?

II Ennakkokäsitys, laput /aivoriihi

III Tiedonhaku, eri lähteistä

IV 2. kokoontuminen, käydään läpi löydetyt tiedot, netti / video (pelletti), kirjasto, asiantuntija haastattelu

V Syventävä tiedon etsintä, uusi aivoriihi(syklisyyden esille tuominen)

Mikä tekee bioenergiasta ympäristöystävällisen?

VI 3. kokoontuminen, mitä opiskelijat oppivat

Lopputuotos

VII Arviointi

Näytelmän kertojana toimii Esa



5) Teksti Wikipediaan

Päätettiin, että Juho, Esa ja Markus Halme tekevät johdanto-osuuden Wikipediaan aiheena tutkiva oppiminen. Työryhmä kerää myös lähteet ja kirjallisuus viitteet aiheesta.



6) Tehtävän jako muiden ryhmän jäsenten osalta

Oksanen laatii muistion ja pp:n

Juhala laatii havainnoitsijan raportin

Sovellukset

Mia tekee mallin soveltamisen ja valitsemallaan välineellä visuaalisen työn, joka viedään Wikipediaan liitteeksi. Mia toimittaa lisäksi 11 valmista linkkiä bioenergiasta.

Aiheesta muualla

Paula (+kaikki muut) keräävät linkkejä aiheesta muulta

Kirjallisuusluettelo

Päivi tekee kirjallisuusluettelon

Anonyymi kirjoitti...

Edellisen kommentin kirjoitti Markus O. ;o)

Anonyymi kirjoitti...

Moikka,

Olisikohan meillä mahdollista tehdä näytelmästä hiukan osallistava, yhteistoiminnallinen? Eli voisimmeko kartoittaa muiden ryhmäläisten ennakkokäsitykset ympäristöystävällisestä energiasta/bioenergiasta ja näin virittää kuulijakunta samalle taajuudelle, kuin missä me liikumme? Millaisessa luokkatilassa 6.5. opetus tapahtuu? Voisiko siellä jakaa oppilaita työskentelemään ryhmiin?

T: Mia

Anonyymi kirjoitti...

Hei,

Ohessa on bioenergialinkki, 11 mainiota videonpätkää bioenergiasta.

http://www.finbioenergy.fi/_ACC/_Components/ATLANTIS-digiStore/?ID=548&settings=

T: Mia

Anonyymi kirjoitti...

Moikka,

Lupaamani multimediasovellus tutkivasta oppimisesta Wikipediaan on valmis, sen kokonaispituus on runsaat 3 minuuttia. Laitoin teille meilillä alkupalan sovelluksesta. Alkupala on tallennettu "tiivistettynä", jolloin kuvan laatu hiukan heikkenee. Tämänkin koko on 6 MB.

Markku tai Kari, tarvitsisin teiltä hiukan neuvoa. Valmis multimediasovellus on varsin iso, 27.4 MB. Voisiko sen tallentaa jonnekin HAMK:in palvelimen kulmalle? Jos voi, miten toimittaisin sen teille? Voinko jollain konstilla tallentaa sen suoraan Moodleen? Moodlessa tiedoston koko on rajattu 8 MB.

T: Mia

Anonyymi kirjoitti...

Moikka!

Tässä muutamia linkkejä Wikipediaan tutkivasta oppimisesta otsikon alle Aiheesta muualla

http://www.hyvan.helsinki.fi/tutkiva/
Taulukko 1:ssä on hyvin kiteytetty perinteisen projektioppimisen ja tutkivan oppimisen välisiä eroja

http://www.tutkiva.edu.hel.fi/tutkivaoppiminen.html

http://www.tutkiva.edu.hel.fi/

http://www.edu.fi/page.asp?path=498,1329,1522,24436,42857,42918

http://mlab.taik.fi/polut/Yhteisollinen/teoria_tutkiva_oppiminen

T. Paula

Anonyymi kirjoitti...

Terve,

Pistin johdantoa aiheeseen sähköpostitse Karille ja Markulle.

T-Esa