29.2.2008

Projektioppiminen kestävän kehityksen oppimisessa

Tällä foorumilla projektioppimisen ryhmä kehittelee oppimistapahtumaa, jonka tavoite on

  1. kuvata projektioppimista ja sen käyttöä oppimisen pedagogisena mallina
  2. opettaa kestävää kehitystä projektioppimisen keinoin
  3. käyttää omassa työskentelyssään ongelmaperustaista oppimista (PBL)
  4. valmistautua esittämään tuotoksensa lähipäivillä ja julkisessa Internetissä

Lisätietoja:

Virtuaali-amk: Projektioppiminen

Verkkoluotsi: Projektioppiminen

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei kaikki,

En valitettavasti päässyt osallistumaan ensimmäiseen lähipäivään. Sekavalta vaikuttaa tämä tehtävä, mutta eiköhän siihen kiinni päästä. Mikäli ymmärsin oikein meidän ryhmän tehtävänä on kehitellä oppimistapahtumaa, joka kuvaa projektioppimista ja jne. Sen jälkeen esittelemme tuotoksen sekä laitamme sen nettiin julkisesti.

-Jouni

Anonyymi kirjoitti...

Jounille,
tervetuloa ryhmäämme viikon päästä perjantaina .
Meidän tehtävähän on siis kehitellä oppimistapahtumaa mikä kuvaa projektioppimista ja aiheenahan on kestävä kehitys.
Mietimme jo 5.3. lähipäivänä projektimme aihetta ,tuolloin yhdessä valitsimme aiheeksi "ylipakkaaminen".
Sovimme, että 20.3.2008 viimeistään jokainen tekee tietyt tehtävät.
Tehtävät ohessa:
1.Keksi projektille naseva nimi ("ylipakatut synttärit" on nyt työnimenä.
2. Kokoa "jätetietoa" jätemääristä.
3.Etsi linkkejä "pakkaustekniikasta" ja muuta ylipakkaamiseen liittyvää aineistoa.
4. Selvitä nuorten asennoitumista jätteiden lajitteluun.
Jokaisen tehtävä on lähettää aineisto kaikille jäsenille sähköpostilla.
Sinä voit tietenkin laittaa sen tänne, toivottavasti kaikki katsovat sitä täältä
Terveisin
Marja-Liisa

Anonyymi kirjoitti...

Tervehdys kaikille!

Vielä mukaan ilmoittautuu yksi henkilö, joka ei ollut ensimmäisellä kerralla paikalla.

Huomasin, että olette jo ryhmässä tarkentaneet tehtävän tekemistä ja jakaneet sitä. Pakko on toisaalta tunnustaa, että sana ylipakkaaminen ei tuo minulle juuri mitään mieleen....?? Mitäköhän sillä todellisuudessa tarkoitetaan?

T. Sirpa

Anonyymi kirjoitti...

Hei Sirpa,
tervetuloa joukkoon.Ylipakkaamistahan on parhaimmillaan esim. naistenkosmetiikka, muoviin pakattavt lehdet, valmisruokapakkekset, hampurilaispaikkojen annokset jne, joko tehtävä avautuu.
Perjantain reippaasti mukaan, toivottavsti ryhmästämme joku muukin ohjeistaa Sinua
terv. ml

Anonyymi kirjoitti...

Terve!
Jouni...testaan yhteyttä

Pekka

Anonyymi kirjoitti...

Hei!

Testing, testing.


T.Satu

Anonyymi kirjoitti...

Se onnistui...

Ei muuta kuin työniloa meille kaikille projektioppimisen ja pbl:n viitoittamalla polulla kohti 6.5.2008.

T:Satu

Anonyymi kirjoitti...

Hei projektioppimisen kehittäjät!

Saisitteko tänne blogiin lyhyen käsikirjoituksen siitä, miten aioitte toteuttaa oman "näytelmänne" toukokuussa. Tavoitehan on selittää projektioppimisen idea ja ydinkohdat konkreettisessa tilanteessa, jossa opitaan kestävän kehityksen jotakin teemaa.

Markku

Anonyymi kirjoitti...

Hei Markku,
meidän ryhmä on työskennellyt lähinnä sähköpostitse, joten kukaan ei ole tehnyt tänne mitään.
Ilmoitan meidän "kokoojalle", että laittaa tännekin jotain.
terv. Marja-Liisa

Anonyymi kirjoitti...

Hei!
Huomenna lähijaksolla harjoittelemme ensimmäisen kerran sähköpostitse ja lähipäivillä tapahtunutta suunnittelua ja suunnitelmien koontia projektioppimisesta. Tarkoituksenamme on esittää yhteenvetoa projektioppimisesta tekstein, kuvin sekä esittää myös oma projektimme näytelmän muodossa.
Näemme myös toivottavasti kaikki oman ryhmän jäsenet huomenna, jopa ensimmäisenkin kerran "livenä". Ja näemme kuinka projektioppimisemme sujuu niin teoriassa kuin käytännössäkin ;)
- Mia

Anonyymi kirjoitti...

Projektioppimisen ryhmän tuotos käsittää seuraavat osiot:
1. Lyhyt esitys mitä projektioppiminen pitää sisällään. Siitä on Tarja tehnyt kirjallisen koosteen, jonka laitan nyt tähän.

Projektioppiminen:
Projektioppimisen keskeinen ydin on ongelmien ympärille perustuva prosessi.
Menetelmässä oppijat pyrkivät ratkaisemaan todellisia ongelmia täsmentämällä ongelmanasettelujaan, kokoamalla tietoa,keskustelemalla ideoista ,keräämällä ja analysoimalla saatua tietoa, tulkitsemalla tuloksia, tekemällä johtopäätöksiä sekä kommunikoimalla ideoitaan ja saatuja löydöksiään muille.
Projektioppimiseen kuuluu työvaiheita , joita voivat olla esimerkiksi:
- ongelmien ja tavoitteiden muotoilu
- työnjaosta sopiminen
- materiaalin kerääminen
- toteutus
- arviointi

Projektia voi toteuttaa ilman eri työvaiheitakin.
Projektioppiminen on yhteistoiminnallista oppimista, joka kuvataan tavoitteiltaan , resursseiltaan ja aikataulultaan rajatuksi oppimistehtäväksi. Siihen osallistuu muutama (2-5) erilaista asiantuntemusta ja eri näkökulmia edustavaa henkilöä. Projektioppiminen on tutkivan ja ongelmakeskeisen oppimisen muoto, jossa tutkimustehtävä tai ongelma on niin laaja , että se vaatii projektimaista ja suunnitelmallista yhteistoimintaa. Opettaja toimii enemmän vuorovaikutuksen ja oppimisen organisoijana kuin tiedon välittäjänä. Opiskelijat antavat kukin oman panoksensa projektityöhön ja sen lisäksi heidän on myös arvioitava omaa, että muiden oppimista sekä projektin edistymistä.

2. Projektioppimisen näytelmä : Aihe on kasvavat jätemäärät/ylipakkaaminen.

3. Yleisön palute näytelmästä erillisellä lomakkeella.

4. Kestävän kehityksen linkkejä /kuvia tietoiskumaisesti.

Tämäntapainen tulee olemaan huominen "tuotoksemme".

Marja-Liisa