4.2.2008

Mistä on kysymys?

Hei!

Haastan sinut yhteistyöhön oppimisen, opettamisen ja ohjaamisen kysymyksissä. Tarkoitus on kehitellä yhdessä pedagogisia viisastenkiviä (pattern) ja niiden sovellusesimerkkejä eri aloilta ja eri tilanteista. Tavoitteena on oppia ja saada ideoita tyypillisiin opetuksen ja oppimisen ongelmatilanteisiin.

Englanninkielinen käsite design pattern on alunperin Christopher Alexanderin kehittämä. Hän kehitti arkkitehdeille oivallisen apuvälineen tyypillisten ongelmien ratkaisemiseksi, virheiden välttämiseksi ja siten laadun parantamiseksi. Patternit kuvataan omalla kielellään (pattern language). Arkkitehtuurin lisäksi patterneja käytetään mm. tietotekniikassa systeeminsuunnittelussa, ohjelmoinnissa ja käyttöliittymien suunnittelussa.

Nyt on tarkoitus lähteä yhdessä kehittelemään patterneja myös oppimisen avuksi. Kutsumme näitä patterneja pedagogisiksi viisastenkiviksi. Ne ovat hyväksi havaittuja ideoita ja keinoja jonkin rajatun ongelman ratkaisemiseksi. Ongalma ja sen ratkaisuperiaate kuvataan lyhyesti ja ytimekkäästi määrämuotoisella tavalla (vrt. pattern language). Viisastenkiveen liitetään käytännön sovellusesimerkkejä eri aloilta. Kutsumme näitä esimerkkejä oppimistarinoiksi.

Laitan tähän esimerkiksi erään viisastenkiven, jonka nimi olkoon Hallittu riskinotto. Jokaisen opettajan yksi tehtävä on edistää yrittäjyyttä. Tässä todellinen oppimistarina, joka tapahtui Kuusankosken ammattioppilaitoksessa. Saman tarinan voi kääntää helposti muille kielille, kuten englanniksi, venäjäksi, arabiaksi tai kurdin kielelle.

Onko sinulla hyviä ideoita a) viisastenkiviksi ja b) oppimistarinoiksi? Ole hyvä ja kerro meille kaikille!

Markku

Ei kommentteja: